Affiliatemarketing veel gebruikte termen

Affiliatemarketing Veel Gebruikte Termen Affiliatemarketing Veel Gebruikte Termen

Affiliate netwerk

Een affiliate netwerk is een netwerk van individuele webmasters aan de ene kant (ook wel publishers genoemd) en bedrijven die online willen adverteren (ook wel merchants genoemd). Omdat de grote bedrijven/adverteerders niet met honderden, individuele webmasters contact kunnen onderhouden, bieden ze hun advertenties aan via affiliate netwerken. Als webmaster kunt zelf kiezen welke advertenties van welke aanbieders u wilt plaatsen op uw website.

Affiliate marketing

Een affiliate is een webmaster die advertenties van een adverteerder publiceert op zijn website via een affiliateprogramma. Maar hoe werkt dat dan? Een adverteerder, zoals bijvoorbeeld een verzekeraar, wil graag bezoekers naar een site trekken waarop zijn product of aanbieding staat. Dit kan de bedrijfswebsite zijn maar ook een responspagina of landingpage. Om het verkeer naar deze sites te lokken wil de adverteerder advertenties (tekst of banners) plaatsen op sites waar mensen, die in de doelgroep van het product passen, surfen op internet. Bijvoorbeeld bij een product als een startershypotheek hoort een bepaalde doelgroep, zoals ‘duo’s’ of ‘jonge gezinnen’. Deze doelgroep bezoekt allerlei sites op het internet die passen bij hun leefstijl en interesse, bijvoorbeeld Funda of Hyves. De adverteerder wil dus graag op deze sites advertenties plaatsen zodat de bezoekers van deze sites via de advertentie geleid worden naar de site met de aanbieding. De adverteerder biedt dan via een affiliate netwerk advertenties aan die de affiliates (webmasters) kunnen plaatsen. Clickt nu een bezoeker van de website op deze advertentie, dan betaalt de adverteerder via de bemiddelaar aan de webmaster. Het affiliate netwerk brengt vraag (naar advertentieruimte/bezoekers) en aanbod (websites) bij elkaar. De bemiddelaar houdt natuurlijk ook een percentage van de betaling in voor zijn eigen dienstverlening.

Banner

Een banner (Engels voor wimpel, banier) is een grafische reclame-uiting op het internet. Door op een banner te klikken wordt een pagina geopend waar meer informatie over het geadverteerde te vinden is.

Lees verder op Wikipedia

Cookie

Cookies zijn kleine informatiebestandjes (.txt files) die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze informatie bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt. Een cookie wordt op je PC opgeslagen (afhankelijk van de instellingen van je browser). Kijk maar eens in je browser of je de instellingen kunt vinden. In IE7: Extra>Internetopties>Browsegeschiedenis> Instellingen> Bestandenweergave.

Door middel van cookies kan op een eenvoudige manier informatie over de internetgebruiker bijgehouden worden. Het nadeel van cookies is echter dat deze informatie ook privé kan zijn. Cookies zijn daardoor omstreden.

Online Geld Verdienen? Klik hier

In affiliatemarketing worden cookies gebruikt om een bezoeker die op een later moment tot een lead of sale converteert ter herleiden naar de website van waaruit het 1e bezoek plaatshad. Een bezoeker kan natuurlijk een website of webshop bezoeken, zich verder oriënteren op andere websites, en dan op een later moment toch besluiten om een aankoop te doen op de 1e site. Voor de website eigenaar van waaraf het 1e bezoek plaatsvond zou het niet eerlijk zijn als de latere aankoop niet zou leiden tot een beloning/commissie voor de webmaster. Via een cookie wordt dit toch mogelijk gemaakt. In een cookie wordt de tijd opgeslagen hoe lang de webmasters nog commissie kunnen ontvangen voor doorgestuurde bezoekers, wanneer de bezoeker de geplande aankoop later doet, bijvoorbeeld bij een volgend bezoek aan. Het is niet ongebuikelijk dat een cookie 30 tot 100 dagen geldig is. Wel kan een PC eigenaar de cookies weggooien, bijvoorbeeld bij het afsluiten van de browser, en dan is het bezoek niet meer de herleiden.

CPC (Cost per Click) of PPC (Pay per click)

CPC/PPC is een advertentiemodel dat wordt ingezet op zoekmachines, advertentie netwerken, en inhoudelijke websites en blogs, waar adverteerders slechts betalen als een gebruiker/bezoeker klikt op een advertentie en zo daadwerkelijk een bezoek brengt aan de website van de adverteerder.

Lees verder op Wikipedia

CPL ( Cost per Lead) of PPL (Pay per Lead)

Dit advertentiemodel wordt steeds vaker ingezet omdat adverteerders zich realiseren dat ze weinig hebben aan alleen bezoekers aan hun website. Bij CPL/PPL krijgt de webmaster betaalt (een hoger bedrag dan bij PPC) als de bezoeker converteert in een lead. Een lead kan zijn een offerte aanvraag maar ook een het aanvragen van brochure of het inschrijven in een nieuwsbrief.

CPS (Cost per Sale) of PPS (Pay per Sale)

In dit advertentiemodel wordt de webmaster pas betaald als de bezoeker daadwerkelijk overgaat tot een transactie, bijvoorbeeld de aankoop van een artikel in een webshop. De beloning voor de webmaster kan een vast bedrag zijn per transactie of een percentage van het aankoopbedrag.

SEOprofiler SEO software - Affiliatemarketing Veel Gebruikte Termen Affiliatemarketing Veel Gebruikte Termen